خاتمی: تحمیل اهداف شيطاني و راه و رسم غير انساني به نام خدا و مقدسات مصیب بار است

خيرخواهان بشر بايد به دنبال ترويج صلح باشند 

محمد خاتمی گفت: کلمه صلح از دل‌انگيزترين و احساس‌برانگيزترين كلماتي است كه وجود دارد اما متاسفانه درواقعیت تاریخ؛ كمتر نشاني از صلح مي‌بينيم.

 
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمد خاتمي كه در در مراسم اعطاء جايزه محيط زيستي محمدتقي ابتكار حضور يافته بود‏، در اين‌باره توضيح داد: هم در رابطه‌اي كه ميان حكومت ها و مردم برقرار است و هم در عرصه‌هاي جهاني و روابط بين‌الملل از صلح،کمتر نشان می بینیم و اگر آرامشي هم در جهان وجود دارد تحت سايه زور، سلاح و ارعاب است در حالي كه صلح مسلح، صلح نيست.


وی گفت: اين امر تحميلي يعني جنگ و ستيز در طول تاريخ همواره وجود داشته است اما بدتر و نگران‌كننده‌تر و تكان‌دهنده‌تر؛مطلبی است که تحت عنوان جنگ بين تمدن‌ها در سال‌هاي پاياني قرن 20 مطرح شده است اما واقعيت اين است كه اگر دريافت درستي از تاريخ داشته باشيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه بين تمدن‌ها جنگ نبوده است.

 
به گزارش خبرنگار ايلنا، خاتمي توضيح داد: جنگ‌ها همواره جنبه سياسي و اقتصادي داشته و ناشی ازاستيلا‌طلبي، قدرت‌خواهي و خودخواهي انسان‌ها بوده است ولی حتی در حين وقوع جنگ‌ها، تمدن‌ها به صورت شگفت‌انگيزي به تبادل و تعامل با يكديگر پرداخته اند مصداق آن نيز تاثيرات فرهنگي است كه ايران از رم و يونان گرفته و برعكس آن تاثيراتي كه روميان از فرهنگ و تمدن ايراني پذيرفته‌اند.
رئيس بنياد باران گفت: تاريخ نشان داده است كه در زمان وقوع جنگ‌ها سياستمداران با هم مي‌جنگند و نمايندگان فرهنگ و تمدن با هم به تبادل نظر مي‌پردازند.
 

وی ادامه داد: وقتي جنگ‌هاي صليبي بر دنياي اسلام تحميل شد، تمدن اسلامي تاثير فوق‌العاده‌اي بر كشورهاي غربي گذاشت به ‌طوري‌كه مي‌توان گفت يكي از عوامل مهم پيدايش تمدن جديد، آشنايي غرب با دنياي شگفت‌انگيز تمدن اسلامي بوده است بنابراين مي‌توان اين‌گونه تعبير كرد كه در زير لايه جنگ‌ها و خونريزي‌ها فرهنگ ها و تمدن‌ها با هم تعامل و يكديگر را تقويت مي‌كنند.
 

سید محمد خاتمي گفت: وقتي در طول تاريخ تمدني زاده مي‌شود مي‌توان مطمئن بود اين تمدن جديد با بهره‌گيري از تمدن‌هاي گذشته به وجود آمده است زيرا تمدن‌ها به‌طور مداوم در حال بده‌ بستان هستند.
 
نیاز بشریت صلح است
 

رئيس بنياد باران گفت: به جاي اينكه به نظريه‌پردازي و خيال‌پردازي بپردازيم بايد به اين مسئله توجه كنيم كه نياز مبرم و نياز اول بشريت صلح است كه متاسفانه در حال حاضر خيلي از آن دور شده‌ايم. اين دوري از صلح هم در صحنه‌هاي ملي (كه آشتي، محبت، رحمت و احترام به يكديگر و پذيرش همزيستي و همكاري براي پيشبرد جامعه را مي‌طلبد) مورد نياز است و هم در عرصه‌هاي بين‌المللي كه همواره سلطه‌طلبي، لشكركشي، تحريم و فشار را شاهد بوده‌ايم.


خاتمي تصريح كرد: خيرخواهان بشر بايد به دنبال ترويج صلح باشند و خشونت‌گرايان را چه در عرصه‌هاي ملي و چه در عرصه‌هاي بين‌المللي به هر صورتي كه مي‌توانند مهار كنند زيرا بشر فقط در سايه صلح مي‌تواند معناي زندگي را درك كند.


خاتمي گفت: صلح فقط، صلح ميان انسان‌ها نيست بلكه صلح با طبيعت نيز مسئله مهمي است كه امروز علاوه بر ستيز انسان‌ها با يكديگر شاهد آن هستيم و ستيز انسان با طبيعت باعث به وجود آمدن مشکلات زيادي شده است.
 

او با بيان اينكه يك صلح‌طلب واقعي علاوه‌بر صلح ميان انسان‌ها و ملت‌ها بايد به فكر صلح انسان و طبيعت هم باشد، ادامه داد: وقتي انسان محور و مدار عالم و آدم تصور مي شود، اين پندار شكل مي گيرد كه انسان همه كاره هستي است و تنها ابزار او عقل خودبنيادش است، آن‌وقت وضعيتي پيش مي‌آيد كه مهمترين مسئله انسان در عرصه زندگي طبيعي مسئله محيط زيست و مهمترين مسئله در عرصه امور انساني استعمار و استيلاي قدرت‌هاي بزرگ مي‌شود.


خاتمي گفت: اگر نوع نگاه انسان تغيير كند آنگاه نوع تعامل انسان با طبيعت تغيير مي‌كند و به جاي درگيري با طبيعت و پیدایش مسائل زيست محيطي شاهد يك زندگي آرام خواهيم بود و ديگر محيط زندگي انسان‌ها محيطي تنگ و تاريك نيست.

 
وی ادامه داد: دوري از خدا، فراموش‌كردن خود، از خودبيگانگي، از ياد بردن عظمت هستي، و خود را فاعل مايشاء دانستن و مبناي كار را هوي و هوس قرار دادن سبب شده است زندگي امروز بر انسان تنگ شود.

 
رئيس بنياد باران تاكيد كرد: فراموشي خدا مسئله بسيار مصيبت‌باري است و مصيبت‌بارتر از آن اين است كه ما اهداف شيطاني و راه و رسم غير انساني خود را به نام خدا و به نام مقدسات بر مردم تحميل كنيم.

 
خاتمي گفت: اگر كل جهان را تجلي‌گاه حكمت مطلق، عقل مطلق، مهرباني مطلق و عدل مطلق يعني خداوند بدانيم و هر چيزي را نشاني از آيتی از خدا در نظر بگيريم جور ديگري رفتار خواهيم كرد.

 
او سپس از استاد تقي ابتكار ياد كرد و گفت: پس از گذشت سال‌ها هنوز جاي خالي اين استاد فرزانه در جامعه و دل‌ها احساس مي‌شود انسان بزرگواري كه قهرمان صلح با طبيعت بود.

 
رئيس بنياد باران گفت: مرحوم استاد تقي ابتكار انساني مومن، نوعدوست و داراي دغدغه‌هائي نسبت به محيط زيست و زندگی سالم انسان بود و اكنون فرزند برومندش خانم دكتر معصومه ابتكار که به حق عنوان قهرمان زمین را یافته است؛مي‌تواند جانشين مناسبي براي ادامه راه پدر باشد.همچنان‌که تاکنون نیز آثار و برکات زیادی داشته است.

0 نظرات :: خاتمی: تحمیل اهداف شيطاني و راه و رسم غير انساني به نام خدا و مقدسات مصیب بار است

ارسال یک نظر