اعظم طالقانی:نمي توان در مقابل كساني كه به شعور مردم توهين مي كنند ساكت بود

برگزاری صدمین سالگرد آیت الله طالقانی با حضور چهره های ملی و مذهبی

همزمان با سالروز ولادت پیامبر مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) مراسم گرامیداشت یکصدمین سالروز تولد آیت‌الله طالقانی عصر دیروز در محل جامعه زنان انقلاب اسلامی برگزار شد.

 
به گزارش خبرنگار ایلنا، در این مراسم محمد جواد حجتی کرمانی در سخنانی با اشاره به از میان رفتن بقایای قدرت اسلام در جهان پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی، اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله طالقانی در زمره مجددین حیات جامعه اسلامی محسوب می‌شود که به دلیل عمر کوتاه پس از انقلاب، جنبه‌های مثبت فکری ایشان در ساختمان نظام جدید به رهبری امام خمینی(ره) نقش برجسته‌ای ایفا نکرد.

 
وی افزود:علی‌رغم کوتاه بودن مدت حضور مرحوم طالقانی در دوران پس از پیروزی انقلاب، خطبه‌های نماز جمعه، مصاحبه‌ها و نقش ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی برای نسل امروز درس‌های زیادی دارد و باید مجموعه آن آثار جمع‌آوری شود.

 
عضو مجلس خبرگان قانون اساسی با اشاره به اینکه آیت‌الله طالقانی در جلسات این مجلس که در محل سنای رژیم سابق برگزار می‌شد، روی زمین می‌نشست، تصریح کرد: در ذهن ایشان این دغدغه وجود داشت که باید مواظب بود تا پس از انقلاب دچار اشتباهات رژیم شاه نشویم که از جمله ان اشتباهات را اشرافي‌گري مي‌دانست.

 
حجتی کرمانی با تاکید بر مطالعه زندگی بزرگان انقلاب گفت: زندگی مبارزان انقلاب سوژه مناسبی است تا دلیل موضع‌گیری‌های امروز آنان و رمز اختلاف نظرهایی که با یکدیگر دارند، پیدا شود.
وی با بیان اینکه اختلاف نظر امری طبیعی است، ادامه داد: در دوران انقلاب و هم اکنون هیچ یک از طرفین دعوا مغرض نبوده و درصدد این نبوده‌اند که به ضرر کشور کاری انجام شود و صرفا اختلاف نظر بین آنها وجود دارد و لذا اگر شهید بهشتی و مرحوم آیت‌الله طالقانی امروز هم در قید حیات بودند، اختلاف نظر پیدا می‌کردند.

 
این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه عیب دارد این است که از حدود اخلاق و عدالت خارج شویم و به فحاشی و توهین روی آوریم، در حالی که به فرموده قرآن این شیوه رفتار گناه است و حتی اگر افرادی در پستهایی قرار گرفتند که لایق آن نیستند، باید مشکل را از خودمان بدانیم و هتک حرکت نکنیم.

 
وی با بیان اینکه اختلاف نظر امری بجاست و در عین حال از انصاف هم نباید خارج شد، گفت: به فرموده قرآن کریم وقتی کسی مورد حمله قرار گرفت، باید با شخص حمله کننده با بهترین راه برخورد کند که در این صورت آن دشمن تبدیل به دوست می‌شود و فرق ما با پیامبر(ص) نیز در همین مورد است، زیرا ایشان متخصص آن بود که از دشمن دوست بسازد، ولی در کشور ما هم اکنون بر اساس این روش عمل نمی‌شود.

 
در این مراسم همچنین عزت‌الله سحابی در سخنانی با بیان اینکه آیت‌الله طالقاتی قرآن را مستند‌ترین منبع دینی می‌دانست و بر همین اساس به تفسیر آن پرداخت، اظهار داشت: ایشان به دلیل تواضعی که داشتند، هیچ‌گاه ادعای تفسیر قرآن را نکردند و نام کتاب خود را نیز «پرتوی از قرآن» نهادند.
همچنین در اين مراسم اعظم طالقانی در سخنان کوتاهی ضمن قرائت زندگینامه‌ای از پدرش تاکید کرد: باید همواره در جامعه گفت‌و‌گو جریان داشته باشد تا در نهایت بهترین نظر که به نفع جامعه باشد، انتخاب شود.

 
وي با انتقاد از رواج اتهام‌زني و توهين به افراد گفت:نمي توان در مقابل كساني كه به شعور مردم توهين مي كنند ساكت بود و يك گروهي با مصونيت خاص هر چه دلش بخواهد به مردم و شخصيتها توهين كند.

 
دبيركل جامعه زنان انقلاب اسلامي با بيان اينكه جنبش اصلاحي به دنبال اصلاح رفتار مردم و حاكميت است،تاكيد كرد:بايد مراقب بود اين جنبش رو به راديكاليسم نياورد و اگر كساني مي‌خواهند ما به سمت خشونت و اعمال افراطي برويم بايد ترفندهاي آنها را ناكام گذاشت.
گفتني است در اين مراسم محمد بسته‌نگار نيز با توجه به سالگرد درگذشت محمد مصدق گوشه‌هاي از انديشه‌هاي وي را بازگو كرد.




0 نظرات :: اعظم طالقانی:نمي توان در مقابل كساني كه به شعور مردم توهين مي كنند ساكت بود

ارسال یک نظر