شکوری‌راد در مناظره با کوچک زاده:وقتی اعتراضات انقلاب مخملی نامیده شد نخستین اشتباه رخ داد

کلمه: مناظره علی شکوری‌راد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و مهدی کوچک‌زاده نماینده مجلس شورای اسلامی با موضوع ”بررسی خط و اندیشه امام(ره)“ در نشست سراسری سالانه دفتر تحکیم وحدت(طیف شیراز) برگزار شد.
به گزارش ایلنا، در ابتدای این مناظره شکوری‌راد با بیان اینکه به نظر من دفتر تحکیم وحدت خاتمه یافته است و هیچ‌کدام از دو تشکل باقی مانده به این نام نمی‌توانند پیشینه آن را نمایندگی کنند، خاطر نشان کرد: نام مسلمانان پیرو خط امام اولین بار به دانشجویان تسخیر‌کننده سفارت آمریکا اطلاق شد و از جمله آنها محسن میردامادی بود که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد.
وی افزود: در اوایل انقلاب هر کس به استنباط خود از خط امام عمل می‌کرد و برای جریانی که به خط امام مشهور بود، کسی چارچوب ننوشت و تا زمانی که امام در قید حیات بود بر اساس رفتار امام عمل می‌شد که آخرین مورد آن در هنگام انتخابات مجلس سوم بود که دفتر تحکیم وحدت در پی این سخن امام که دانشجویان جوان مانند مجتهدین اجازه دخالت در سرنوشت خود را دارند، وارد انتخابات شد، زیرا تا آن هنگام فقط حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت مبارز لیست‌هایی را در انتخابات معرفی می‌کردند اما امام خواستار آن بود که رقابت در انتخابات جدی شود و لذا وقتی شورای نگهبان قصد ایجاد مانع در برابر این مسئله را کرد، ایشان نماینده‌ای را تعیین نموده و شورای حکمیت تشکیل شد تا اجازه زیاده‌خواهی به شورای نگهبان داده نشود.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با بیان اینکه ما به این خط امام که به دانشجو اجازه فعالیت می‌دهد افتخار می‌کنیم، تصریح کرد: بعد از رحلت امام کسانی که پایگاهی در میان دانشجویان نداشتند، می‌خواستند دفتر تحکیم وحدت را مخالف رهبری جلوه دهند و برای تعیین نام نشریه آنها با عنوان ”پیرو خط امام“ مانع ایجاد کردند در حالی که نمی‌دانستند ایجاد این تقابل بدین معنا است که رهبری مخالف امام است.
شکوری‌راد با تاکید بر اینکه به برخی رفتارهای پس از سال ۷۶ دفتر تحکیم وحدت انتقادات مفصلی دارم،‌گفت: چاره‌ این مملکت و خروج از وضع فعلی بازگشت به راه و اندیشه امام است که در قانون اساسی بیان شده است و لذا اجرای بدون تنازل قانون اساسی به معنای خط امام است.
در ادامه این مناظره کوچک‌زاده با توصیه به اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه به صراحت بگویید امام را قبول ندارید، اظهار داشت: این سخن که قانون اساسی تبلور افکار امام است، اشکال دارد، زیرا امام قانون اساسی را کامل نمی‌دانستند.
وی درباره سخنان شکوری‌راد در مورد تسخیرکنندگان سفارت آمریکا گفت: نمی‌خواهم تشابه تاریخی انجام دهم اما افرادی که پیامبر به آنها لقب ”خیر“ یا ”سیف‌الاسلام“ داد در جمل مقابل امیرالمومنین ایستادند و این منطق که کسی بگوید من همان فردی هستم که دارای فلان سابقه هستم منطق جاهلی است، زیرا منافقین هم دم از امام می‌زنند و در اوایل انقلاب خط امام به تعداد افراد بود.
این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه هیچ سندی درباره انتخابات مجلس سوم در سخنان شکوری‌راد ارائه نشد، به بیان نقل‌قولی از بهزاد نبوی پرداخت که وی هنگام حضور در جلسه‌ای از عدم نصب تصویر امام ابراز ناراحتی کرد و افزود: این نشان می‌دهد که نبوی عکس امام را معیار می‌داند و اصلاح‌طلبان در خط امام نیستند.
کوچک‌زاده همچنین با بیان اینکه سخنان مطرح شده درباره شورای نگهبان صحیح نیست و امام به آن شورا فرمودند، در تصمیم‌گیری‌ها باید خدا را در نظر بگیرد، تاکید کرد: نباید امام را با محفوظات تحریف کرد.
شکوری‌راد در پاسخ به این سخنان کوچک زاده و تاکید وی بر ارائه اسناد مکتوب برای سخنان خود، گفت:‌ شرایط اطلاع‌رسانی امروز با گذشته که اخبار فیلتر می‌شد، فرق دارد و ظاهرا کوچک‌زاده با آن آشنا نیست زیرا هم‌اکنون مردم تشخیص می‌دهند که اخبار صحیح است یا خیر و اگر وی بطور مثال، نقل‌قول از سخنرانی امام در بهشت‌زهرا را مستند نمی‌داند پس متونی که وی پرینت آن را در این جلسه آورده است، هم می‌تواند اشتباه باشد.
وی با اشاره به نقل قول از بهزاد نبوی توسط کوچک‌زاده گفت: این مطلب نشان‌دهنده خط امامی بودن بهزاد نبوی است که شجاعانه و با شهامت دوستان خود را نقد می‌کند که چرا تغییر رویه داده‌اند؛ پس آنچه از اسناد معتبر نزد آقای کوچک‌زاده مطرح شد ثابت می‌کند بهزاد نبوی چقدر دغدغه خط امام را داشته است.
شکوری‌راد در مورد قانون اساسی نیز خاطر نشان کرد: امام در اواخر عمر گفتند که همه باید به قانون برگردیم و بسیاری کارها به خاطر شرایط جنگ بوده است و لذا اگر قانون اساسی زیر سئوال برود اولین چیزی که مورد تردید قرار می‌گیرد اصل ولایت‌فقیه است.
وی افزود: من وقتی از میردامادی سخن می‌گویم صرفا به دلیل تسخیر سفارت آمریکا توسط وی نبوده است، بلکه به این خاطر است که وی در آن مشی و مرام باقی مانده است.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با بیان اینکه خط امام یک چارچوب سیاسی است، یادآور شد:‌ در دفتر تحکیم وحدت گفته می‌شد که حرف‌های امام به عنوان یک رهبر سیاسی باید پذیرفته شود زیرا عملکردشان به گونه‌ای بود که اگر زمانی فکر می‌کردیم ایشان اشتباه کرده است بعدا متوجه می‌شدیم که این‌گونه نبوده است و دلیل این پذیرش کارشناس بودن ایشان است که بعضی‌ها می‌خواستند این مسئله به رهبری فعلی هم منتقل شود که ما موافق آن نبودیم اما در عین حال ما با مقام معظم رهبری بیعت کردیم.
این نماینده مجلس ششم با اشاره به حوادث پس از انتخابات و بیان اینکه دو اشتباه در این مدت صورت گرفت، تصریح کرد:‌ اولین اشتباه این است که گفته شد اعتراضات یک انقلاب مخملی است در حالی که وجود نظام دیکتاتوری و وابستگی به روسیه شرایط وقوع انقلاب مخملی است و لذا وقتی که مدعیان این مطلب متوجه اشتباه خود شدند سعی کردند از زبان برخی افراد بگویند انقلاب مخملی در ایران ممکن نیست، اما چهار ماه در کشور به این بهانه افراد زیادی دستگیر شدند و اشتباه دوم نیز مشابه‌سازی این حوادث با اول انقلاب است و گفته شد که معترضین مانند منافقین هستند که در مقابل امام ایستادند و طرد شدند، در حالی که رجوی در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی فقط ۲۰۰ هزار رای آورد و منافقین آنقدر مطرود بودند که مردم نزدیک‌ترین افراد خود را که عضو سازمان منافقین بودند معرفی می‌کردند ولی اکنون دکتر روح‌‌الامینی که جزو جناح اصلاح‌طلب هم نیست تا پای قصاص قاتل فرزندش نشسته است.
شکوری‌راد گفت: ما مدعی طرفداری از امامی هستیم که مردم او را قبول داشته‌اند و فکر می‌کنیم بر اساس روش او باید عمل شود تا جامعه در آرامش باشد. اما امروز در نشریاتی مانند همت همه یاران و نزدیکان امام در مقابل ایشان معرفی می‌شوند.
وی با انتقاد از عدم صدور مجوز برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی و با انتقاد از توقیف روزنامه اعتماد تاکید کرد: وقتی این همه روزنامه دولتی وجود دارد باید یک روزنامه مستقل هم وجود داشته باشد و اگر ادعای آزاداندیشی دارید این ادعاها را محکوم کنید.
کوچک‌زاده در پاسخ به سخنان شکوری‌راد ادامه داد: شما می‌گویید امام را به خاطر رهبری ایشان قبول دارید؛ این بدان معناست که به ولایت‌فقیه کاری ندارید و پس از امام را نیز قبول ندارید.
وی با قرائت بخش‌هایی از سخنان امام در مورد شان ولایت‌فقیه تصریح کرد: این بدان معناست که اگر چهار نفر از یاران امام در یک طرف و ولی‌فقیه در طرف دیگر باشد باید سخن ولی‌فقیه را پذیرفت و لذا ما علی‌رغم اینکه شما را دوست داریم از عدم صداقت آزرده‌ایم.
نماینده تهران در مجلس هشتم با قرائت آیاتی از قرآن گفت: اگر دوستان دفتر تحکیم وحدت بر همان روش سابق باشند اجر آنها محفوظ است ولی اگر به طور مثال گفته شود که فردی به صرف آنکه همسر شهید همت است، مورد قبول است، باید پرسید مگر همسر پیامبر منحرف نشد؟
وی ادامه داد: در آیه دیگر خداوند می‌فرماید مومنین کسانی هستند که در صراط خود بمانند و امروز مصداق حکایت از خدا و رسول تبعیت از ولی‌فقیه است.
کوچک‌زاده با بیان نقل‌قول‌هایی از اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه از بردن پرونده ایران به شورای عالی امنیت می‌ترسند، اظهار داشت:‌ اینها خط ترسوهای واداده در مقابل استکبار هستند.
شکوری‌راد در ادامه این مناظره با تاکید بر اینکه بنده هرگز نگفته‌ام ولایت‌فقیه را قبول نداریم، تصریح کرد: ولایت‌فقیه مورد نظر ما با ولایت‌فقیه برخی دیگر فرق دارد؛ ما شان امام را فراتر از ولایت‌فقیه قبول داشتیم اما بعضی‌ها خیال‌ می‌کنند اگر ولایت‌فقیه را بالای سر قانون قرار دهند به آن خدمت کرده‌اند، زیرا در این صورت ولایت‌فقیه صرفا تبدیل به یک نظریه می‌شود که می‌تواند موافقین و مخالفینی داشته باشد.
وی درباره نقل‌قول کوچک‌زاده از این سخن امام که ولایت‌فقیه مانند حکومت رسول‌الله است، خاطر نشان کرد: این سخن را امام در مقابل شورای نگهبان وقتی که آن شورا قانون کار را مورد تائید قرار نداد بیان کردند. زیرا آنها می‌گفتند حکومت حق قیمت‌گذاری و مقابله با احتکار را ندارد که یکسر آن دعوا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای نگهبان بود و در طرف دیگر امام و دولت وقت قرار داشتند.
وی تاکید کرد:‌ نباید به نام ولایت‌فقیه بعضی‌ها به آن ضربه بزنند ولی متاسفانه این کار انجام می‌شود و لذا اگر می‌خواهید به این اصل خدمت کنید آن را در چارچوب قانون بدانید.
کوچک‌زاده در پاسخ به سخنان وی با بیان اینکه قانون اساسی زمینه حکومت ولی‌فقیه را فراهم می‌کند، اظهار داشت: ولی‌فقیه کسی است که فرزندانش را فراری نمی‌دهد، آنها را در مناقصه‌ها و مزایده‌ها شرکت نمی‌دهد و از هوای نفس پیروی نمی‌کند؛ اگر رهبری فعلی پیرو هوای نفس بود به طور مثال در قضیه مشایی وقتی که احمدی‌نژاد وی را پس از عزل از سوی رهبری به ریاست دفتر جمهور برگزید با احمدی‌نژاد برخورد می‌کرد.
وی تاکید کرد:‌ سید حسن نصرالله نمونه فردی است که معنا و مصداق ولایت‌فقیه را به طور کامل فهمیده است، زیرا پس از جنگ ۳۳ روزه دستان رهبری را بوسید.
در پایان این جلسه و در بخش پرسش و پاسخ شکوری‌راد در پاسخ به سئوالی در مورد راهپیمایی‌های پس از انتخابات و نیز موضوع بصیرت در جامعه گفت: باید دید که در ۲۲ بهمن و ۹ دی چه میزان جمعیت حضور یافتند، ضمن آنکه شما دائما از اردوکشی خیابانی صحبت می‌کنید که رهبری آن را نفی کرد و نمی‌توانیم انکار کنیم که آرای موسوی در تهران بیشتر از احمدی‌نژاد است.
وی افزود: شما می‌توانید بصیرت را در محافل علمی، معلمین و اساتید پیدا کنید.
این دانشجوی پیروی خط امام در ابتدای پیروزی انقلاب در مورد موسسین دفتر تحکیم وحدت نیز گفت: حدود ۸۰ درصد موسسین آن تشکل هم‌اکنون منتقد وضع موجود هستند.
کوچک‌زاده نیز در پاسخ به سئوال دیگری در مورد قضیه تشکیل شورای حکمیت در هنگام مجلس سوم از سوی امام گفت: در آن دوره مرجع قانونی صحت انتخابات را زیر سئوال برد و امام برای فیصله دادن به آن نماینده‌ای را تعیین کرد اما هم در آن دوره و هم در مجلس ششم یک جناح با جنجال و شلوغ‌کاری به دنبال موفقیت بود که در هر دو دوره با بزرگواری رهبری وقت آنها به هدف خود رسیدند.
وی به دانشجویان توصیه کرد: سخنان امام را مطالعه کنند تا کسی نتواند از ایشان مشابه‌سازی کند و نیز پیام ایشان به مناسبت صدور قطعنامه ۵۹۸ و نامه شماری از نمایندگان مجلس ششم به رهبری وقت که به ایشان توصیه کردند با آمریکا مذاکره شود، مطالعه شود.
وی در پایان گفت: چه کسی خوشحال می‌شود که هاشمی رفسنجانی با آن سوابق به اینجا برسد؟
شکوری‌راد نیز در پاسخ به سخنان کوچک‌زاده گفت:‌ برخلاف گفته‌های کوچک‌زاده در جریان انتخابات مجلس سوم از هنگام بررسی صلاحیت‌ها اختلاف ایجاد شد که امام محمدعلی انصاری را به عنوان نماینده خود برگزیدند و آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در اعتراض به این مسئله استعفا داد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه وقایع ادعا شده در روز عاشورای امسال واقعیت ندارد، از صدور حکم اعدام یکی از متهمان حادثه عاشورا انتقاد کرد و گفت:‌ این رفتار مورد پسند حضرت رسول هم نیست و این‌گونه کارها دفاع از اسلام نبوده و ضربه به آن است و کسانی که به نام اسلام این احکام را صادر می‌کنند به آن ضربه می‌زنند

0 نظرات :: شکوری‌راد در مناظره با کوچک زاده:وقتی اعتراضات انقلاب مخملی نامیده شد نخستین اشتباه رخ داد

ارسال یک نظر