احمد توکلی: بودجه سال آینده ۵۰ درصد تورم ایجاد می کند

عدادی از نمایندگان مجلس ایران با ابراز نگرانی از احتمال تورم شدید در سال آینده، از نمایندگان خواسته اند تا به لایحه بودجه رأی ندهند و لایحه دیگری برای بودجه تهیه شود.
نمایندگان منتقد بودجه سال ۱۳۸۹ در ایران می گویند که لایحه ارایه شده توسط دولت می تواند در سال ۸۹ باعث رکود اقتصادی و بیکاری شود و نرخ تورم را تا ۵۰ درصد برساند.
به گزارش خبرگزاری مهر، احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس ایران، روز دوشنبه ۱۷ اسفند (هشتم مارس) همزمان با آغاز بررسی بودجه سال ۱۳۸۹ در صحن علنی مجلس این کشور، با انتقاد از نحوه تهیه و محاسبه لایحه بودجه گفت: "مرکز پژوهش های مجلس با روش های متفاوت نرخ تورم در سال آینده را مابین ۲۵ تا ۴۴/۶ محاسبه کرده است و با افزودن تورم ناشی از حذف یارانه کالاهای اساسی این نرخ می تواند به ۵۰ درصد برسد."
این نماینده مجلس با پیش بینی مشکلات ناشی از تورم و رکود اقتصادی در سال ۱۳۸۹درباره آثار آن بر جامعه ایرانی گفت که با افزایش نرخ تورم و رکود اقتصادی که منجر به افزایش نرخ بیکاری خواهد شد و یدین ترتیب "هم کمر مستضعفان خم خواهد شد و هم کمر تولید کنندگان داخلی خواهد شکست."
آقای توکلی با انتقاد از وابسته بودن "بیش از حد" بودجه به بهای نفت و طرح هدفمند کردن یارانه ها، درباره آثار آن بر اقتصاد خانواده های ایرانی گفت: "مگر حکومت وظیفه دارد همه مردم را جیره بگیر کند؟ وقتی مدتی تورم آفریدیم و یارانه ناکافی دادیم و مردم را به دریافت درآمد کار نکرده عادت دادیم، اگر قیمت نفت کاهش یافت و درآمد برای پرداخت یارانه ناچیز شد چه می کنیم؟"
قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده ۶۵ دلار در نظر گرفته شده، این در حالی است که قیمت نفت در بودجه سال جاری ۳۷.۵ دلار بوده است.
از نظر این نماینده اصولگرای مجلس ایران با وجود برخی اصلاحات در لایحه بودحه سال ۱۳۸۹ توسط کمیسیون تلفیق مجلس، این لایحه همچنان "قابل دفاع نیست".
آقای توکلی پیشنهاد کرده است تا نمایندگان به جای بررسی لایحه بودجه، کمیسیون تلفیق را مأمور تدوین سیاست های مهم و ابلاغ آن به دولت کنند و طی مدت دو ماه بودجه با "رعایت کامل قوانین" تهیه و به مجلس جهت تصویب نهایی ارایه شود.
از نظر آقای توکلی، دولت می تواند برای سه ماه نخست سال جدید همچنان از برنامه بودجه سال ۱۳۸۸ پیروی کند تا در این زمان مجلس و دولت لایحه بودجه را اصلاح و بازنویسی کنند.

'بودجه ۸۹ سازی است که نغمه آن چند سال بعد شنیده خواهد شد'

همزمان با سخنان رئیس مرکز پژوهش های مجلس، الیاس نادران، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اتقاد از لایحه بودجه ۸۹ آن را "غیر عملیاتی" خواند.
این نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از نحوه تهیه و تدوین لایحه بودجه گفت: "آنچه نوشته شده است مبهم و بسته به صلاحدیدهایی است که در قوه مجریه انجام خواهد گرفت. (لایحه بودجه) آن قدر غیر شفاف است که رئیس بانک مرکزی اعلام می دارد که با این ترکیب بودجه، نمی تواند نرخ تورم سال ۸۹ را اعلام کند".

آقای نادران با انتقاد از افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری و معاونت نظارت راهبردی این نهاد (که با دستور انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی توسط محمود احمدی نژاد، جایگزین این سازمان شده است) گفته است که "چند هزار میلیارد تومان از بودجه را به عنوان بودجه فرهنگی در اختیار یکی دو فرد قرار می دهیم که هم سوابق رفتاری آنها معلوم است و هم نسبت به مجلس هیچ مسئولیت پاسخگویی ندارند".
آقای نادران با اشاره به نحوه تهیه و تدوین لایحه بودجه و نواقص آن هشدار داده است که بودجه سال ۸۹ همانند "سازی است که صدای آن چند سال بعد در می آید".
این نماینده تهران در مجلس هم به مانند احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، از پیشنهاد رد کردن کلیات لایحه بودجه ۱۳۸۹ و تعیین زمان سه ماه برای دولت جهت اصلاح و بازنویسی لایحه بودجه، استقبال کرده و گفته است که به این لایحه رأی مثبت نخواهد داد.
محمود احمدی نژاد روز یکشنبه چهارم بهمن (۲۴ ژانویه) لایحه بودجه سال آینده را که نسبت به بودجه سال جاری افزایش شدیدی نشان می داد، به مجلس تقدیم کرد. لایحه بودجه بنابر آئین نامه داخلی مجلس با ۴۵ روز تاخیر به مجلس ارائه شد در حالی که این لایحه باید در پانزدهم دی ماه به مجلس ارائه می شد.
از ویژگی های بودجه سال ۱۳۸۹ این است که در سال آینده قانون حذف یارانه ها به اجرا گذاشته خواهد شد و در مدت پنج سال یارانه ۱۶ قلم کالا و خدمات حذف می شود. از جمله مهمترین آنها حذف یارانه مواد سوختی نظیر بنزین و گاز و برق و کالاهای اساسی نظیر نان، قند و شکر و روغن است.

0 نظرات :: احمد توکلی: بودجه سال آینده ۵۰ درصد تورم ایجاد می کند

ارسال یک نظر